AJOPOLITOIMINTA SUOMESSA

SLLY on aktiivisesti ollut luomassa Suomeen liikennelääketieteen keskuksia toiminnan alusta lähtien. Ensimmäiset lääkäriohjeetkin yhdistys on luonut  jo 70-luvun lopulla.

Ajopolien rooli on kouluttavana ja alueellisia koulutuspäiviä TYKS on järjestänyt vuodesta 2015 lähtien. Ajopolit myös mukana lääketiedepäivillä valtakunnallisesti järjestämässä koulutusta.  SLLY on tätä myös tukenut.

Lääketiedepäivillä ajopolit ovat yhdessä Traficomin ja poliisin kanssa messualueella, jatkossa mukana myös Liikenneturva Turun lääketiedepäivillä.

Lisäksi Ajopolien asiantuntijat ovat mukana laatimassa terveyshuollon ohjeita yhdessä Traficomin kanssa.

TURKU

Suomen ensimmäinen Ajopoli perustetaan Tyksiin, toiminnan kehittämistä edisti vuonna 2013 voimaan tullut ajokorttidirektiivi ja aktiivinen valmistelutyö tehtiin vuoden 2014 aikana. 

Poliklinikka avataan 7.1.2015 ja on siitä asti toiminut aktiivisena vaativien ajoterveyskysymysten ratkojana. 

Moniammatillisessa työryhmässä on yli 40 aktiivista jäsentä ja kattavasti voidaan ottaa kantaa erilaisiin sairauksiin tai harvinaisiin joista ei löydy ohjeistusta. Potilaat vaativia eli oltava useita sairauksia tai häiriöitä samanaikaisesti ja siksi ajoterveysarvio tarvitaan moniammatillisesti.

Vuoden 2025 alusta toiminta siirtyy Tyksin Neurokeskuksen alaisuuteen Varhan organisaatiomallissa ja virallinen nimitys muutetaan ajopoliklinikaksi, Ajopoli nimitys varmaan silti vielä tunnetaan paremmin.

Toimintaa on 5 päivänä viikossa, verkostopoliklinikkamalli edelleen jatkuu. 

KUOPIO

Tyksin Ajopolin mallia on kopioitu Kuopioon jossa ensin oli EU-hanke 2021-2013 ja virallinen toiminta alkaa 1.9.2023 lähtien. Toiminta osa-aikaista ja moniammatillista.

Tutkimushanke jälleen käynnissä. Ammattikuljettajien kuntoutuksesta hanke on päättynyt.

Ajopoli järjestänyt omia alueellisia koulutuspäiviä ja lääkäripäivien sessioita.

OULU

Oulussa toimintaa on ollut aikanaan Vervessä ja Jari Latvalan hoitaessa Työterveyslaitoksen yksikköä. Nyt vaativia ajoterveyskysymyksiä Oulussa ratkotaan aivovammapoliklinikalla kuntoutusklinikan yhteydessä. Toiminta käynnistynyt 1/24 lähtien.

Moniammatillinen toiminta on laajentumassa koko ajan. Pohjola lääkäripäivillä Oysin ajopoli järjestää  sessioita.

TAMPERE 

TAYS piirissä ei ole omaa ajopolia mutta TAYSIN kanssa on sovittu, että Tyksin Ajopoli antaa konsultaatiopalveluita ja tutkimuksia.

Tyks on myös järjestänyt koulutusta kun sitä on pyydetty mm lääkäripäivillä. SLLY liikennelääkärit ovat myös koulutuksia pitäneet. 

HELSINKI

HUS piiri, täällä toimii ajoraati, joka on neurologian klinikan alaisuudessa. Raati antaa vastauksia paperilähetteisiin. Muissa  yksiköissä tutkitaan potilaat  lähetteiden mukaan ja  kaikki tahot antavat sen jälkeen ratkaisuja ajoterveyskriteerien täyttymisestä. 

TUTKIMUSMENETELMÄT

Ajopolin arvioivat sellaisia ryhmiä, joiden ajokykyä ei pysty arvioimaan yhden erikoisalan perusteella tai vaaditaan enemmän perehtymistä kokonaistilanteeseen. Kaikissa Ajopoleissa arvioidaan nykyisin ajokognitiota niillä menetelmillä jotka siihen parhaiten soveltuvat.  

Tehdään myös kehittämistyötä ja tutkimustyötä ja pyritään palauttamaan vuosittain lukuisia kuljettajia takaisin työhönsä.   Ajamisen kuntoutus on tulevia ajopolien tehtäviä.

Neljässä yksiköissä tutkitaan erityisesti ajokognitiota ja hyödynnetään digitaalisia menetelmiä sen tutkimisessa.

Hus tutkimukset tehdään erillisenä eri klinikoissa. Ratkaisun pohjana Helsingissä on lähete ja sen tiedot.

Moniammatillinen raati arvioi ajo-oikeuskysymyksiä  Turussa, Kuopiossa ja Oulussa, Helsingissä kyseessä paperiraati. Ajopolien kotisivuilta löytyy tarkempia ohjeita lähetteiden tekemiseen  ja mitä palveluita on mahdollista saada.

YHTEENVETO

Käytännössä Suomessa on ollut moniammatillista ajopolitoimintaa 10 vuotta ja jokaisessa yliopistosairaalassa on liikennelääketieteellistä osaamista. Maa on näin jaettu neljään osaan Ajopolien suhteen. Ajopolit huolehtivat oman alueen koulutuksesta ja pääsääntöisesti järjestävät oman alueen lääkäri/lääketiedepäivien sessioita. Ajopoleista on jokaisesta edustaja SLLY hallituksessa. 

Ajopolien toiminta ei ole täysin juridisesti vahvistettu, Traficom ja poliisi ohjaavat Ajopoleilta kysymään arjen liikennelääketieteen ongelmia. Terveyshuoltolain 22§ muutos ei koske Ajopolien toimintaa. Nämä yksiköt saavat edelleen tehdä tarkastuksia kuin myös ajokorttilausuntoja. Koko erikoissairaanhoito jätettiin tämän lain ulkopuolelle.

Ajopolit ovat kaikki lähetepoliklinikkoja erikoissairaanhoidossa, itse maksaville palveluita ei ole tarjolla. Näitä voi tulla tulevan soteuudistusten myötä. Ajokorttilausunnosta peritään lausuntopalkkio samalla tavalla kuin perusterveyshuollossa.

 

 

ERITYISPALVELUT

Terveysperusteinen ajokyvyn arviointi

Ajopolien kautta voi saada ostopalveluna ajokokeita ammattikuljettajien kohdalla vastaavasti kuin keuhkoklinikat järjestävät uniapneaan liittyvää ajovireyden arviointia.

Itsemaksavana näitä voidaan myös pyytää R1 korttiryhmässä silloin kuin ajoterveysvaatimukset täyttyvät, mutta on tarvetta varmistaa, että on riittävää ajotaitoa tai muuta arvioitavaa ennen ajokorttilausunnon laatimista.

Lääkäri laatii lähetteen jonka potilas vie autokoulun opettajalle jolta palvelu pyydetään. Vaihtoehtoisesti se voidaan lähettää myös Ajopolilta suoraan.

Kotisivulla enemmän tietoa tästä omassa kansiossa

AJOPOLIVERKOSTO

Suomen kaikki Ajopolit ovat myös keskenään verkostoituneita ja tämä mahdollistaa menetelmien kehittämistä ja tutkimusyhteistyötä.

Verkosto kokoontuu säännöllisesti 2-3 kertaa vuodessa etäyhteyksien ja yhden kerran vuodessa tapaamiskokouksin. 

Verkostoon kuuluu lääkärit, hoitajat, psykologit ja muu tukihenkilöstö.

Ajopoleilla työskentelee SLLY jäseniä.